Egzamin Gimnazjalny
Od roku szkolnego 2011/2012 następują zmiany w egzaminie gimnazjalnym.
Egzamin humanistyczny zostanie podzielony na zadania z zakresu języka polskiego oraz z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Czas trwania: 150 minut
Zadania z języka polskiego w formie zamkniętej lub otwartej. Mogą odnosić się do tekstów literackich, popularnonaukowych lub publicystycznych. Sprawdzane będzie nie tylko rozumienie zamieszczonego tekstu, lecz także znajomość utworów literackich lub dorobku autorów, których zgodnie z podstawą programową nie wolno pominąć w procesie kształcenia. Wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna w formie rozprawki, opowiadania, charakterystyki, opisu lub sprawozdania. Może też być sprawdzane opanowanie przez gimnazjalistę form użytkowych, takich jak podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja, a także list oficjalny, ogłoszenie i zaproszenie. Przy ocenie dłuższej wypowiedzi pisemnej uwzględnia się: treść, segmentację tekstu, styl, język, ortografię i interpunkcję.
Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie mają wyłącznie formę zamkniętą, są zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, poziomu trudności oraz sposobu udzielania odpowiedzi. Mogą występować pojedynczo lub w związkach tematycznych. Zadania są tak dobrane, aby odwoływały się do poszczególnych epok i różnorodnej tematyki, a także do zróżnicowanych materiałów źródłowych.
Egzamin matematyczno-przyrodniczy zostanie podzielony na część matematyczną oraz z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
Czas trwania: 150 minut
Zadania z matematyki mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. W porównaniu z dotychczasowym egzaminem gimnazjalnym w nowym zestawie egzaminacyjnym z matematyki mniej będzie zadań sprawdzających znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi w typowych zastosowaniach, więcej natomiast – zadań sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych do nietypowych warunków.
Zadania z przedmiotów przyrodniczych mają wyłącznie formę zamkniętą, są zróżnicowane pod względem sprawdzanych wiadomości i umiejętności, poziomu trudności, a także sposobu udzielania odpowiedzi. Mogą występować pojedynczo lub w związkach tematycznych. Tak jak w dotychczasowym egzaminie gimnazjalnym zadania mają sprawdzać wiadomości, np. znajomość faktów, symboli, terminów, wzorów, formuł oraz opanowanie umiejętności prostych, np. wyszukiwania informacji, rozpoznawania typów obiektów, zjawisk i procesów. Więcej niż do tej pory będzie natomiast zadań sprawdzających opanowanie umiejętności złożonych, często ponadprzedmiotowych, takich jak rozumowanie wymagające krytycznego myślenia (m.in. na podstawie znajomości metodyki badań przyrodniczych), wykrywanie współzależności elementów lub procesów oraz związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych, stosowanie zintegrowanej wiedzy we własnych strategiach rozwiązywania problemów.
Egzamin z języka obcego zostanie podzielony na dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony.
Czas trwania każdego poziomu: 60 minut
Zestaw zadań na poziomie podstawowym jest obowiązkowy dla każdego zdającego. Sprawdzane umiejętności: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych.
Zestaw zadań na poziomie rozszerzonym jest obowiązkowy tylko dla uczniów kontynuujących naukę języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Uczniowie, których obowiązuje poziom rozszerzony, muszą najpierw zdawać poziom podstawowy, który jest obowiązkowy dla wszystkich. Na rozszerzenie mogą zdecydować się także pozostali gimnazjaliści, jeśli zechcą sprawdzić poziom swoich umiejętności językowych. Uczniowie, przystępujący do trzeciej części egzaminu, na obu poziomach rozwiązują zadania z tego samego języka. Sprawdzanie umiejętności: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna.
Każdego roku egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w kwietniu we wszystkich gimnazjach w całej Polsce, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w trzech kolejnych dniach.
Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do egzaminu gimnazjalnego w ustalonym terminie w kwietniu, a także ci, którzy egzamin przerwali, przystępują do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Dodatkowy egzamin gimnazjalny odbywa się nie później niż do 20 sierpnia danego roku.
1. część humanistyczna – 19 kwietnia 2017 r. (środa)
z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie – godz. 9:00
z zakresu języka polskiego – godz. 11:00
2. część matematyczno-przyrodnicza – 20 kwietnia 2017 r. (czwartek)
z zakresu przedmiotów przyrodniczych – godz. 9:00
z zakresu matematyki – godz. 11:00
3. język obcy nowożytny – 21 kwietnia 2017 r. (piątek)
na poziomie podstawowym – godz. 9:00
na poziomie rozszerzonym – godz. 11:00
Egzamin gimnazjalny organizują i przeprowadzają na "swoim" terenie okręgowe komisje egzaminacyjne zazwyczaj w macierzystej szkole ucznia. Tylko w sytuacjach wyjątkowych egzamin ten może być przeprowadzony w innym miejscu, wskazanym przez właściwą OKE. Również miejsce przeprowadzenia egzaminu w terminie dodatkowym wskazuje dyrektor odpowiedniej OKE.
Miejsce, w którym przeprowadzany jest egzamin gimnazjalny, musi spełniać warunki określone przepisami bhp i zapewniać piszącym samodzielność pracy. Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu zostały zawarte w rozporządzeniu oraz procedurach.
Na egzaminie gimnazjalnym każdy uczeń otrzymuje taki sam zestaw zadań wraz z kartą odpowiedzi (zwany arkuszem egzaminacyjnym). Zestawy do przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego przygotowują Okręgowe Komisje Egzaminacyjne. Przykładowe zestawy zadań zamieszczone są w Informatorach np. na stronach OKE lub CKE www.oke.waw.pl, www.cke.edu.pl
Egzamin gimnazjalny rozpoczyna się punktualnie o godzinie wyznaczonej przez dyrektora CKE. Przed przystąpieniem do wykonywania zadań uczeń koduje swój zestaw zgodnie z poleceniem przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub zespołu nadzorującego oraz zapoznaje się z informacjami z pierwszej strony arkusza egzaminacyjnego. Czas poświęcony na zapoznanie się ucznia z informacjami z pierwszej strony oraz kodowanie nie są wliczany do czasu egzaminu!
Dla uczniów (słuchaczy) z dysfunkcjami czas trwania egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony nie więcej niż o:
- 20 minut w części humanistycznej z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie,
- 45 minut w części humanistycznej z zakresu języka polskiego,
- 20 minut w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych,
- 45 minut w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki,
- 20 minut w części językowej na poziomie podstawowym,
- 30 minut w części językowej na poziomie rozszerzonym.
Rozwiązane przez ucznia zadania otwarte sprawdzane i punktowane są przez specjalnie przygotowanych i przeszkolonych egzaminatorów Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych, wpisanych do ewidencji. Egzaminatorów powołuje dyrektor OKE. Egzaminatorzy nie mogą sprawdzać prac uczniów ze szkoły, w której są zatrudnieni. Karty odpowiedzi, na których są odpowiedzi do zadań zamkniętych (naniesione przez uczniów) oraz wyniki zadań otwartych (wpisane przez egzaminatorów), wprowadza się do elektronicznych czytników, w których każda z kart jest odczytywana. Wynik odczytu wprowadzony zostaje do bazy danych.
Wynik egzaminu gimnazjalnego to suma punktów uzyskanych za wykonanie zadań otwartych i zamkniętych. Ustala go okręgowa komisja egzaminacyjna na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów. Jest on ostateczny.
Z każdej części egzaminu gimnazjalnego można otrzymać maksymalnie 50 punktów. Wyniki egzaminu gimnazjalnego ustala Okręgowa Komisja Egzaminacyjna. Ustalony wynik jest ostateczny. Informacje o wynikach egzaminu OKE przesyła do szkoły nie później niż do dnia zakończenia zajęć szkolnych, a w wypadku zdawania egzaminu w późniejszym terminie do 31 sierpnia tegoż roku szkolnego. Od 2003 r. na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) w OKE.
Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie szkolnym.Każdy gimnazjalista otrzymuje natomiast z OKE odrębne zaświadczenie o uzyskanych przez siebie wynikach. Uczeń (słuchacz) lub jego rodzice (prawni opiekunowie) odbierają to zaświadczenie w szkole.
Proces przygotowania uczniów do egzaminów oraz dalszej nauki w szkołach ponadgimnazjalnych odbywa się systematycznie w ciągu trzyletniego cyklu nauki w gimnazjum. Prawidłowy jego przebieg zapewniają:
1. właściwy dobór programów nauczania oraz materiałów dydaktycznych dla uczniów - podręczników, zeszytów ćwiczeń, zbiorów zadań;
2. przygotowywanie i udział uczniów w konkursach wiedzy i umiejętności;
3. zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności i zainteresowania uczniów - koła zainteresowań i przedmiotowe;
4. zapoznawanie z dorobkiem kultury poprzez uczestnictwo uczniów w imprezach szkolnych i pozaszkolnych - koncertach, spektaklach teatralnych, wystawach;
5. możliwość korzystania z literatury pomocniczej dostępnej w bibliotece i czytelni szkolnej - zestawy zadań egzaminacyjnych, zbiory zadań;
6. dostęp do internetowych serwisów edukacyjnych;
7. konstruowanie testów i sprawdzianów zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych;
8. systematyczne badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów:
w klasach I
w klasach II
w klasach III
9. analiza wyników przeprowadzonych sprawdzianów, informowanie o wynikach uczniów i rodziców.
Dodano: 2014-09-01 14:34:44